Eduardo del Pueyo (1905-1986)

De Spaanse Grootmeester Eduardo del Pueyo wordt wel vergeten, hoewel de naam Del Pueyo in diverse encyclopediĆ«n wordt genoemd.

Sem van Gelder schreef in het tijdschrift Pianowereld van Juni/Juli2006: "Er is geen pianist in deze serie (serie Oude Meesters, red. ) over wie we zo weinig informatie hebben kunnen vinden als de Spanjaard Eduardo del Pueyo. Alle bekende 'piano-auteurs' lieten hem links liggen; we moesten het doen met een paar Spaanse internetartikeltjes en een pagina in een muzikaal fotoboek van Willem Duys."

En Larry Kart van de CHIGAGO TRIBUNE (19 Mei 1985) schrijft:

"When The Arts recently assembled a beginner's guide to building a classical-record collection, we promised a second listing of desert-island choices. "Choose as you wish," the writers were told, "but don't compare notes." Ah, temptation.) Most of these recordings are desert-island disks that I turn to time after time, even though (or maybe because) some of the works and performances have a quirky twist to them. For instance, Couperin, Wolf, Skalkottas, Wolpe and Webern will never make anyone's list of the world's most popular composers, and Eduardo Del Pueyo is a nearly forgotten pianist."

Larry Kart: "But finding music that fits your own emotional fingerprint is half the fun. I wish there weren't so many out-of-print recordings here, but treasures still can be found in stores that specialize in used records. If you run across good copies of Del Pueyo's "Hammerklavier" or De Nobel's "Les Noces," let me know. Mine have been played so much that the grooves are almost fused." 

Uit de lijst van 25 klassieke werken volgens Larry Kart staat Eduardo del Pueyo met Beethoven's Hammerklavier Sonate op de vierde plaats: "1. Bach: St. Matthew Passion: Fischer-Dieskau, Pears, Schwarzkopf, Ludwig, Otto Klemperer/Philharmonia Choir and Orchestra, HMV SLS 827 (British import). Far from authentic in style, this is an epic performance nonetheless, with superb singing and inspired leadership from Klemperer. 2. Bach: Violin Sonatas and Partitas. Nathan Milstein, DG-2709047. Milstein's intellect is matched by his awesome technique. 3. Beethoven: Five Piano Concerti. Cutner Solomon/Philharmonia Orchestra, Electrola-C-147-01-671/73 (OP). Purged of romantic rhetoric, these performances have an olympian poise and strength. 4. Beethoven: Hammerklavier Sonata. Eduardo Del Pueyo, Epic-LC 3555 (OP). A steely-fingered, heaven-storming performance of Beethoven's monumental sonata from an otherwise obscure Spanish pianist."[1] 

Interessant is nog steeds Waarom Eduardo del Pueyo enerzijds een 'bescheiden grootheid' was en anderzijds door zijn bescheidenheid in de schaduw stond van zijn generatie pianisten en daarmee herontdekt moet worden.

In het lijvige boek 'Muziek van A tot Z', samengesteld door Yvonne van Rossum, een uitgave van Libro Hoogeveen 2004 wordt Eduardo del Pueyo als volgt omschreven: "Pueyo, Eduardo del, 29.8.1906 (Zaragoza - 1986 (Brussel), Sp. pianist, stud. reeds zeer jong muz., later te Parijs. Interpreet v. zeer persoonlijke allure, die na te zijn opgetreden zich in 1928 terugtrok teneinde zich geheel te kunnen vormen. Pas in 1935 kwam met zijn naam weer tegen op de Eur. en Am. programma's. [2] 

The New Grove en de Algemene Muziek Encyclopedie geven het geboortejaar 1905. In de Grote Winkler Prins, deel 19, staat dat Del Pueyo overleden is op 9 nov. 1986 in Sint-Genesius-Rode, Belgie.

[1] Larry Kart, Personal classics our four experts agoniz over their 25 favorite recordings' Chicago Tribune, 19 May 1985

[2] Grote Winkler Prins deel 19 en Algemene Muziek Enceclopedie, 'Muziek van A tot Z', samengesteld door Yvonne van Rossum, een uitgave van Libro Hoogeveen 2004, Keesings Historischs Archief, uitg. 1987